Algemene Voorwaarden

Algemene Voorwaarden

Artikel 1 – Toepassingsgebied

De algemene voorwaarden beheersen iedere offerte, verkoop, (onder)aanneming, levering van koopwaar of werk door Expert in Dakvensters (Jeses Lowyck – BE0803121002),
hierna de aannemer genoemd. De medecontractant, hierna de klant genoemd, wordt geacht de algemene voorwaarden zoals hierna bedongen te kennen en te aanvaarden door louter het plaatsen
van een bestelling of het ontvangen van de factuur, ongeacht de eventuele voorwaarden die de klant op eigen documenten zou vermelden.
Het plaatsen van een bestelling en/of een overeenkomst geschiedt door het ondertekenen van de offerte. Het ondertekenen van de offerte kan zowel elektronisch via het platform CloudSign als
schriftelijk. Het platform CloudSign is volledig in lijn met de Europese eIDAS-verordening. Om de rechtsgeldigheid van een ondertekende offerte te onderstrepen, slaat het platform zowel de tijdstempel
van de handtekening (weergegeven in Greenwich Mean Time [GMT]) als het IP-adres van de ondertekenaar op. Beiden zullen zichtbaar zijn op de elektronisch ondertekende offerte.

Artikel 2 – Geldigheidsduur van de offertes

Tenzij anders bepaald zijn onze offertes geldig tijdens een periode van 14 kalenderdagen. Wij zijn enkel gehouden door onze o ffertes indien de aanvaarding door de klant ons binnen deze termijn
bereikt. Wijzigingen aangebracht op de offertes zijn enkel geldig indien zij door ons schriftelijk werden aanvaard. De prijs op onze offertes staat voor de uitvoering van de werken onder normale
omstandigheden. Onze offertes zijn berekend op basis van materiaalprijzen, lonen, sociale lasten en taksen van toepassing op het ogenblik van de aanvraag door de klant en zijn onderhevig aan
schommelingen die zich ook tijdens de uitvoering van de werken kunnen manifesteren. Nazicht en/of bijkomende werken ten gevolge van nalatigheid door derden valt ten laste van de klant en wordt
in regie uitgevoerd. Onze plannen, offertes en berekeningen blijven onze eigendom en kunnen behoudens onze voorafgaande schriftelijke instemming onder geen beding met derden worden gedeeld
of aan derden worden meegedeeld.

Artikel 3 – Voorschot en betaling

Door het plaatsen van een bestelling verklaart de klant zich uitdrukkelijk akkoord met het onmiddellijk betalen van een voorschot ter waarde van ten minste 30% van de totale offerte en het gebruik
van elektronische facturatie behoudens een vooraf overeengekomen schriftelijke afwijking. Tenzij anders overeengekomen wordt het totaal nog te betalen bed rag gefactureerd na voltooiing van de
werkzaamheden. De BTW, andere heffingen, lasten en hun wijzigingen zijn steeds ten laste van de klant. Bij facturatie van minder dan 50 euro kunnen facturatiekosten worden aangerekend.
Alle facturen moeten door middel van overschrijving betaald worden binnen een termijn van 14 kalenderdagen na hun verzending. Gebeurt dit niet dan zal van rechtswege en zonder ingebrekestelling
voor de nog verschuldigde sommen een verwijlintrest betaald moeten worden met een rentevoet van 12% per maand. Alle openstaan de en volgende facturen worden dan onmiddellijk opeisbaar.
Bovendien worden op de vervaldag verschuldigde maar niet betaalde bedragen van rechtswege en zonder ingebrekestelling vermeerderd met een forfaitaire schadevergoeding van 10% met een
minimum van 25 euro. De onvoorwaardelijke betaling van een deel van het factuurbedrag geldt als uitdrukkelijke aanvaarding van de factuur. Aanmerkingen of klachten moeten om geldig te zijn bij
aangetekend schrijven aan de aannemer gebeuren binnen 8 dagen die volgende op de factuurdatum.

Artikel 4 – BTW-tarief

Bij gebrek aan schriftelijke betwisting binnen een termijn van één maand vanaf de ontvangst van de factuur, wordt de klant geacht te erkennen dat (1) de werken worden verricht aan een woning
waarvan de eerste ingebruikneming heeft plaatsgevonden in een kalenderjaar dat ten minste tien jaar voorafgaat aan de datum van de eerste factuur met betrekking tot die werken, (2) de woning, na
uitvoering van die werken, uitsluitend of hoofdzakelijk als privéwoning wordt gebruikt en (3) de werken worden verstrekt en g efactureerd aan een eindverbruiker. Wanneer minstens één van die
voorwaarden niet is voldaan, zal het normale btw-tarief van 21% van toepassing zijn en is de afnemer ten aanzien van die voorwaarden aansprakelijk voor de betaling van de verschuldigde belasting,
interesten en geldboeten.

Artikel 5 – Onvoorziene omstandigheden

Alle omstandigheden die bij het indienen van de offertes redelijkerwijze onvoorzienbaar waren en onvermijdbaar zijn en die de duitvoering van de overeenkomst financieel of anderszins zwaarder of
moeilijker zouden maken dan normaal voorzien is, zullen worden beschouwd als gevallen van overmacht. Zij geven ons het recht om de herziening of ontbinding van het contract aan te vragen.
Wanneer deze omstandigheden een onderbreking van de werken tot gevolg hebben dan wordt de uitvoeringstermijn van rechtswege geschorst voor de duur van de onderbreking, vermeerderd met
de tijd die nodig is om de werf terug op te starten.

Artikel 6 – Werkdagen en uitvoeringstermijn

Behalve indien uitdrukkelijk anders werd overeengekomen, worden onze uitvoeringstermijnen in werkdagen vastgelegd. Als werkdagen worden niet beschouwd: zaterdagen, zondagen, wettelijke
feestdagen, jaarlijkse vakantiedagen, compensatierustdagen en de dagen waarop de weersomstandigheden of de gevolgen daarvan h et werk gedurende tenminste vier uur onmogelijk maken of
zouden maken. Vertragingen in de uitvoering welke uitsluitend aan ons toe te schrijven zijn zullen onder geen enkel beding aanleiding geven tot betaling van een schadevergoeding of wat dan ook.

Artikel 7 – Verbreking

Indien de opdrachtgever of klant geheel of gedeeltelijk afziet van de overeengekomen werken dan is deze conform artikel 1794 BW gehouden ons schadeloos te stellen voor al onze uitgaven, al onze
arbeid en alles wat wij bij de werkzaamheden hadden kunnen winnen, hetgeen forfaitair wordt begroot op 20% van de niet uitgevoerde werken, onverminderd ons recht om onze werkelijke schade aan
te tonen indien deze hoger zou liggen.

Artikel 8 – Opleveringen

De voorlopige oplevering van de werken gebeurt meteen na de voltooiing. Kleine onvolkomenheden of onafgewerktheden, waarvan de waarde minder dan 10% van de aannemingssom beloopt,
kunnen geenszins worden ingeroepen om de voorlopige oplevering te weigeren. In voorkomend geval dient de opdrachtgever of kla nt slechts te betalen ten belope van wat voor aanvaarding in
aanmerking is genomen en zullen de eventuele gebreken binnen de maand worden verholpen.
De bezetting, verhuur of verkoop van het pand of ingebruikname van de door ons geleverde werkzaamheden wordt gelijkgesteld aan een definitieve oplevering. Voor zover de aanvaarding niet
uitdrukkelijk geschiedt, moeten zichtbare gebreken of klachten betreffende de conformiteit van de oplevering zowel in geval van verkoop als aanneming op straffe van verval gebeuren door een
aangetekend en gemotiveerd schrijven binnen de 8 dagen na levering van de goederen.

Artikel 9 – Aansprakelijkheid en waarborgen

Wanneer de klant, zijn vertegenwoordiger of architect ons een materiaal van bepaalde kwaliteit, van een bepaald type, van een bepaalde herkomst of van een bepaald uitvoeringsprocédé oplegt,
ondanks een door ons geschreven en gemotiveerd voorbehoud, dan worden wij van alle verantwoordelijkheid ontlast voor tekortkomingen die verband houden met de keuze van het genoemde
materiaal of procedé.
De factuurdatum geldt als aanvang van de tienjarige aansprakelijkheid. Het herstellen en/of vervangen van onderdelen tijdens de door de fabrikant voorgeschreven garantieperiode heeft geen
verlenging van de tienjarige aansprakelijkheid tot gevolg. De aansprakelijkheid van de aannemer is in elk geval beperkt tot het laagste bedrag van de prijs bepaald voor de bijkomende werkzaamheden
die de schade hebben veroorzaakt en het bedrag uitgekeerd door de verzekeringsmaatschappij van de aannemer. De waarborg en/of garantie op goederen en materialen of andere toestellen zal
conform aan deze van de fabrikant worden toegepast. In elk geval beperkt het zich tot het herstellen van de defecte stukken buiten gebruik gesteld in normale dienst ten gevolge van een gebrek in de
grondstoffen of in de constructie. Zij sluit elke vorm van een schadevergoeding van gelijk welke aard uit.

Artikel 10 – Eigendomsvoorbehoud

Zelf na hun incorporatie blijven de goederen en materialen die geleverd werden in het kader van de overeenkomst onze eigendom en is de klant er slechts de houder van. De aannemer mag zonder
toestemming van de klant de goederen en materialen weer losmaken en terugnemen. Dit recht vervalt en de eigendom gaat over zodra de klant al zijn verplichtingen, openstaande facturen en/of
schulden aan ons gedelgd heeft. Bij een beroep op het recht op terugneming mag de aannemer de betaalde voorschotten houden ter vergoeding van zijn schade. Wa nneer de aannemer dit recht
uitoefent dan brengt hij de klant hiervan bij aangetekende brief op de hoogte en wordt die geacht hiervan kennis te hebben op de tweede werkdag na de verzending ervan.

Artikel 11 – Geschillen

Bij geschil over de geldigheid, de uitvoering of de interpretatie van deze overeenkomst zijn enkel de rechtbanken van de woonplaats van de aannemer (Brugge) bevoegd.